Årsmöte i Gällivare 4-6 april

Våren är här och snart är det dags för Met Nuorets årsmöte 2020. Som medlem i Met Nuoret får du möjlighet till att delta i årsmötet oavsett om du är aktiv
eller bara nyfiken på vad vi sysslar med. I år hålls mötet i Gällivare i en mysig stuga vid Tjautjasjaur. Under årsmötet kommer en ny styrelse att väljas och en verksamhetsplan ska klubbas igenom. Du som medlem har också möjlighet att lägga fram en motion (förslag) till årsmötet på vad du tycker Met Nuoret ska arbeta med. Skicka din motion till info@metnuoret.se senast den 14 mars.

Men hur kommer helgen att se ut? Årsmötet hålls den 5 april, men som deltagare är du välkommen under kvällen fredag den 4 april och stanna ända till lunch söndag den 6 april. Förutom att ha årsmöte kommer vi att prata om hur vi ska utveckla Met Nuoret och planera inför framtiden, bada bastu och laga mat
tillsammans. Alla medlemmar är välkomna att vara med. Boende, mat och resa bekostas av Met Nuoret. Mer info skickas ut till de som anmäler sig till helgen. Sista anmälningsdag 10 mars.

Ifall det finns funderingar är det bara att kontakta oss via mejl (info@metnuoret.se) eller lämna en meddelande via Facebook till Met Nuoret. Tule följhyyn!

Met Nuoret söker kulturstipendiat!

Stämmer några av orden in på dig? Eller känner du kanske någon som stämmer in på den beskrivningen? Då kan du söka eller nominera någon annan till Met Nuorets ungdomsstipendium.

Stipendiet delas ut varje år till någon som har fördjupat sig i meänkieli och den tornedalska/kvänska/lantalaisiska kulturen, till exempel genom studier, resor eller konstnärligt utövande. Stipendiet kan också delas ut till unga som bidragit/vill bidra till att skapa mötesplatser för språklig och kulturell revitalisering, till exempel genom festivaler, konserter och samtal.

Stipendiet är på 10.000 kronor och sista ansöknings-/nomineringsdag är 1/5-2021.

Skicka in din ansökan/nominering till: info@metnuoret.se